معرفی کامل 7 تا از مهم ترین الگوریتم های گوگل + بررسی تاثیر مستقیم در سئو
یکی از مواردی که در سئو خارجی و داخلی مطرح میشود، الگوریتم گوگل است که تا حد زیادی رفتار موتور جستجوگر گوگل را نشان میدهد. الگوریتم های گوگل باعث میشوند که این موتور جستجوگر روزبهروز هوشمندتر شود و به عبارت سادهتر خطاها و امتیازهایی که به سایتها تعلق میگیرد، توسط این الگوریتمها شناسایی میشوند. برای این که سایت شما در سئو موفق باشد بهتر است بهینه سازی سایتتان را طبق الگوریتمهای گوگل پیش ببرید. در این مقاله از آموزش سئو رایگان با ما همراه باشید تا به طور کامل به توضیح مهم ترین الگوریتم های گوگل بپردازیم.
لیست عناوین مقاله
الگوریتم های گوگل
در اینجا، ما قصد داریم در مورد الگوریتم های گوگل به شما اطلاعاتی ارائه کنیم. با دانستن اهداف و نحوه عملکرد این موتور جستجو، می توانید بهترین راهکارها و استراتژی ها برای بهینه سازی سایت خود را برنامه ریزی کنید. پس با ما همراه شوید تا اطلاعات دقیقی در مورد الگوریتم های گوگل به دست آورید.
هدف گوگل چیست؟
گوگل، پرکاربردترین و محبوبترین موتور جستجو در میان کاربران است. این موتور جستجوی با قابلیتهای زیاد، هدف سادهی ارائهی بهترین و مرتبطترین پاسخ به کاربران را دارد. برای رسیدن به این هدف، گوگل الگوریتمهایی را ایجاد و بهبود میبخشد. الگوریتمها، مجموعهای از دستورالعملهایی هستند که برای تجزیهوتحلیل وبسایتها و بهبود نتایج برای کاربران استفاده میشوند.
دو هدف اصلی الگوریتم ها:
- پیدا کردن سایتهای بیکیفیت و اسپم و کاهش رتبه
- پیدا کردن سایتهای با ارزش و مفید و بهود رتبه
مهم ترین الگوریتم های گوگل را بهتر بشناسید
الگوریتم های گوگل به دو گروه تقسیم میشوند. گروه اول الگوریتمهای اصلی هستند که جز هسته اصلی موتور جستجوی گوگل میباشند. گروه دوم الگوریتمهای جانبی هستند که برای تشخیص سایتهای کیفیت پایین و بهبود نتایج جستجو بهکار گرفته میشوند. در این مطلب به بررسی عددی از مهمترین الگوریتم های گوگل میپردازیم و با ارائه راهکارهایی برای بهینهسازی سایت برای هر یک از این الگوریتمها، به کاربران کمک میکنیم.
الگوریتم پاندای گوگل
برای افزایش کیفیت محتوای صفحات وب، گوگل الگوریتم پاندای خود را طراحی کرده است. این الگوریتم به هر صفحه یک امتیاز کیفیت میدهد که در رتبهبندی صفحات وب تاثیرگذار است. الگوریتم پاندای اولین بار در تاریخ 23 فوریه 2011 معرفی شد و توانست 11.8 درصد از نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار دهد. هدف اصلی این الگوریتم کاهش رتبهی سایتهایی است که محتوایشان برای کاربران مفید و باارزش نیست و یا از سایتهای دیگر کپی کردهاند. به عبارت دیگر، الگوریتم پاندای گوگل به بهبود رتبه سایتهایی با محتوای باکیفیت و کاربردی کمک میکند.
موارد مورد بررسی توسط الگوریتم پاندا
- محتوای تکراری
- محتوای کپی شده یا جمعآوریشده از وبسایتهای دیگر
- محتوای کوتاه یا کمحجم
- اسپم ایجاد شده توسط کاربر
- استفاده بیشازحد از کلمه کلیدی
- تجربه کاربری (UX) ضعیف
بهینهسازی برای الگوریتم پاندا
- بررسی وجود محتوای تکراری در سایت خود را از منظر الگوریتم پاندا انجام دهید. برای جلوگیری از این مشکل، توصیه میشود که به صورت منظم محتوای سایت را بررسی کنید و اگر صفحات تکراری وجود دارند، آنها را با استفاده از ریدایرکت 301 یا تگ کنونیکال حذف کنید. همچنین، میتوانید از راهکار دیگری مانند بلاک کردن آن صفحات توسط فایل txt یا متاتگ noindex استفاده کنید.
- برای جلوگیری از محتوای تکراری خارجی، سعی کنید که محتوای خود را از سایتهای دیگر کپی نکنید و به جای آن، محتوای اصلی و منحصر به فردی ارائه دهید.
- از ساخت صفحات با محتوای کم و تبلیغات و لینک زیاد خودداری کنید و سعی کنید اطلاعات کامل و کاربردی را به کاربران ارائه دهید.
- در بهینهسازی صفحات، از استفاده بیشازحد از کلمات کلیدی خودداری کنید تا خوانایی و کیفیت محتوای شما کاهش نیابد.
- در نهایت، بهتر است مشکلات و موارد شناسایی شده را در زودترین زمان ممکن رفع کنید تا در آینده با مشکلات الگوریتم پاندا روبرو نشوید.
الگوریتم پنگوئن گوگل
الگوریتم پنگوئن گوگل، با هدف کاهش رتبه سایتهایی که از روشهای غیرطبیعی برای لینک سازی استفاده میکنند، طراحی شده است. این الگوریتم در سال 2016 به عنوان یکی از الگوریتمهای هسته گوگل شناخته شده و در حال حاضر به صورت بلادرنگ اجرا میشود. در این الگوریتم، سایتهایی که به صورت غیرمجاز لینک سازی میکنند، به سرعت تشخیص داده و مجازات میشوند و زمان بازیابی آنها نیز کاهش مییابد.
موارد مورد بررسی توسط الگوریتم پنگوئن
- بک لینک از سایتهای بیکیفیت و اسپم
- بک لینک از سایتهایی که برای لینک بیلدینگ ایجاد شدهاند(PBN)
- بک لینک از سایتهایی با محتوای غیر مرتبط
- لینکهای پولی
- لینکهایی با انکر تکست بیشازحد بهینهسازی شده است
البته لازم به ذکر است که این الگوریتم صفحات وب را ازلحاظ استفاده مکرر از کلمه کلیدی (Keyword Stuffing) نیز مورد بررسی قرار میدهد.
بهینهسازی برای الگوریتم پنگوئن
- همیشه به رشد لینکهای سایت خود توجه کنید: گوگل سایت را به خاطر تعداد یک یا دو لینک اسپم پنالتی نمیکند، اما تعداد زیادی لینک اسپم میتواند مشکلساز باشد.
- از لینکهای مضر رها شوید: بهتر است از وبمسترهای سایتهای لینک سازی بخواهید لینکهای اسپم شما را حذف کنند. اگر وبمستران پاسخگو نیستند یا تعداد لینکهای مضر زیاد است، میتوانید از ابزار Disavow گوگل استفاده کنید. Disavow کردن لینکها به گوگل میگوید که زمان ارزیابی لینکهای سایتتان این لینکها را نادیده بگیرد.
الگوریتم مرغ مگسخوار گوگل
الگوریتم مرغ مگسخوار (HummingBird) به عهده دارد تفسیر کوئری های جستجو (به ویژه کوئری های بزرگتر و محاورهای) را انجام دهد. این الگوریتم با دقت و سرعت بسیار بالا عمل میکند و کلمات مترادف را تا حدی شناسایی میکند. این الگوریتم به گوگل کمک میکند تا نتایجی که نزدیکتر به خواست کاربر (و نه لزوماً شامل کلمه کلیدی عبارت جستجو) را به کاربر ارائه دهد.
علاوه بر این، الگوریتم مرغ مگسخوار با بهکارگیری گراف دانش گوگل (The Knowledge Graph) و جستجوی معنایی (Semantic search) میتواند نتایج بهتر و مرتبطتری را به کاربر ارائه دهد. با استفاده از این الگوریتم، گوگل نتایجی را که به لحاظ معنایی به عبارت مورد جستجو نزدیک باشند در نتایج SERP نشان میدهد، به جای آنکه فقط نتایجی که دقیقاً شامل کلمه کلیدی میباشند را نمایش دهد. در نتیجه، کاربران میتوانند از نتایج بهتر و مرتبطتری برای جستجوی خود بهرهمند شوند.
موارد مورد بررسی توسط الگوریتم مرغ مگس خوار
- هدفگذاری بر روی یک کلمه کلیدی
- استفاده بیشازحد از کلمات کلیدی
بهینهسازی برای الگوریتم مرغ مگسخوار
- برای گسترش تحقیقات خود در حوزه کلمه کلیدی خود، بهتر است به جستجوی کلمات مشابه، مترادف و اصطلاحات مرتبط با آن کلمه بپردازید تا علاوه بر استفاده از عبارت کلیدی، محتوای خود را با تنوع بیشتری ارائه دهید. به عنوان مثال، با توجه به عملکرد مرغ مگسخوار، میتوانید بهجای تمرکز بر کلمه کلیدی اصلی، تلاش کنید که با استفاده از کلمات مشابه، مترادف و اصطلاحات مرتبط، محتوای خود را بهبود بخشید.
- برای جذب مخاطبان، زبان مناسب را انتخاب کنید. یک ابزار کارآمد، شناسایی کلمات کلیدی از جمله نام برند، رقبا و اصطلاحات صنعتی در شبکههای اجتماعی و وب است. بررسی کنید که مخاطبان چگونه در این باره صحبت میکنند و از این اطلاعات برای جذب آنها استفاده کنید.
- به جای تمرکز بر استفاده از عبارات کلیدی، بر مفاهیم تاکید کنید. اغلب، عبارات نامعمول هنوز هم در عناوین و توضیحات متا وبسایتها به کار میروند، اما با پیشرفت موتورهای جستجو در زمینه پردازش زبان طبیعی، این عبارات میتوانند مشکلساز شوند. اگر به عنوان یک نویسنده محتوا از زبانی مانند زبان ربات استفاده میکنید، توصیه میشود تا بهبود عنوان و توضیحات متا را در نظر بگیرید و سعی کنید که عنوان و توضیحات متا، توسط انسانها قابل درک باشند. بهبود این بخشها باعث جذب بیشتر کاربران و افزایش نرخ کلیک شما میشود.
- با استفاده از نشانهگذاری استاندارد (Schema)، محتوای وبسایت با اضافه کردن یکسری داده و دستورات مهم، بهخوبی درک شده و مشخصات آن مشخص خواهد شد. به این ترتیب، گوگل قادر خواهد بود که بهترین درک ممکن از محتوای صفحه را داشته باشد.
الگوریتم کبوتر گوگل
شاید شما هم تجربه کرده باشید که به دنبال محلهایی مثل فروشگاه، بیمارستان، رستوران و … باشید. گوگل همیشه سعی دارد بهترین نتایج را برای کاربران خود فراهم کند و الگوریتم کوبوتر (Pigeon) را برای این منظور ارائه داده است. این الگوریتم سعی میکند نتایج جستجو را شخصیسازی کند و بر اساس محل کاربر، بهترین و نزدیکترین نتایج را نمایش میدهد. الگوریتم کوبوتر در سئوی محلی (Local Seo) تأثیر بسیاری دارد و از مکان و فاصله بهعنوان فاکتورهای کلیدی در نتایج رتبهبندی استفاده میکند.
موارد مورد بررسی توسط الگوریتم کبوتر
- صفحات با بهینهسازی ضعیف
- راهاندازی نامناسب صفحه Google My Business
- ناهمخوانی نام، آدرس، شماره تلفن (NAP)
- نبود مستندات در دایرکتوریهای محلی (در صورت لزوم)
بهینهسازی برای الگوریتم کبوتر
- نقشه گوگل میتواند به تلاش برای توسعه در کسب و کار شما کمک کند. با ثبت اطلاعات کسب و کار در نقشه گوگل، موتور جستجو و نقشه گوگل به شما کمک میکند تا محل کسب و کارتان را به درستی درک کنند و رتبه شما در موتور جستجوی گوگل را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین، نظرات کاربران درباره کسب و کار شما را میتوان در نقشه گوگل بیان کرد و این میتواند به بهبود سئوی محلی شما کمک کند. الگوریتم کبوتر یکی از عواملی است که باعث انسجام بیشتر موتور جستجو و نقشه گوگل میشود.
- حتماً از این نکته مهم دقت کنید: نام، آدرس و شماره تلفن کسب و کار شما (NAP) باید در وب سایتتان درج شده باشد. گوگل از طریق اطلاعاتی که در نقشهی گوگل ثبت شده است، به سایت شما نگاه خواهد کرد و در صورت تطبیق نام، آدرس و شماره تلفن، کارتان را بهدرستی انجام داده اید.
- سایت خود را در دایرکتوریهای محلی ثبت کرده و بیشترین بازدیدکنندهها را به دست بیاورید. دایرکتوریها فهرستی از کسب و کارهای موجود در مناطق و شهرهای مختلف برای استفاده کنندگان ارائه میدهند و برای رشد بیشتر، الگوریتم کبوتر در آنها به کار گرفته شده است.
الگوریتم Mobilegeddon گوگل
هر سال، تعداد کاربرانی که از موبایل برای جستجو در اینترنت استفاده میکنند، رشد میکند. بر اساس آمار منتشر شده، 52.2 درصد از ترافیک وبسایتها، به دستگاههای موبایل تعلق دارد و به همین دلیل، گوگل توجه ویژهای به کاربران موبایلی دارد. الگوریتم Mobilegeddon، بررسی میکند که آیا صفحات وب برای رتبهبندی در دستگاههای موبایل بهینه شدهاند و به عبارتی، موبایل فرندلی هستند یا خیر. صفحاتی که برای موبایل بهینه نیستند، امتیاز کمتری در رتبهبندی کسب میکنند، اما این الگوریتم بر جستجوهای دسکتاپ تأثیری ندارد. لازم به ذکر است که Mobilegeddon یک الگوریتم صفحه به صفحه است، به این معنی که یک صفحه میتواند بهترین رتبه را کسب کند ولی صفحات دیگر نه.
موارد مورد بررسی توسط الگوریتم Mobilegeddon
- عدم وجود نسخه موبایل صفحه
- پیکره بندی نامناسب ظاهر صفحه
- محتوای غیرقانونی
- استفاده از پلاگین
بهینه سازی برای الگوریتم Mobilegeddon
- طراحی سایت شما باید واکنشپذیر یا ریسپانسیو باشد. این به معنای آن است که سایت مورد نظر در هر گونه نمایشگر به صورت صحیح و مطلوب نمایش داده شود.
- با استفاده از ابزار Mobile-Friendly Test گوگل، معیارهای سازگاری با دستگاه های هوشمند را به خوبی رعایت کنید تا در نتایج جستجوی موبایل رتبه بالایی کسب کنید.
- از ابزارهای تست سرعت سایت استفاده کنید؛ زیرا یکی از مهمترین عوامل برای کاربران موبایل، سرعت بارگذاری صفحات است.
الگوریتم RankBrain گوگل
RankBrain یک الگوریتم یادگیری ماشین است که به گوگل در تفسیر عبارت جستجو شده کمک می کند تا نتایج بهتر و مرتبط تری را ارائه دهد. معمولا تحلیل کلمات در عبارات جستجو شده به دلیل ترکیبات احتمالی در زبان بسیار پیچیده است، اما RankBrain با استفاده از یادگیری در طول زمان به بهبود فرایند کمک می کند. به طور خلاصه، RankBrain سومین فاکتور مهم و موثری در رتبه بندی سایت ها برای گوگل است.
بنابراین، همانطور که یک کامپوننت پردازش کوئری دارد، یک کامپوننت رتبهبندی نیز دارد. لازم به ذکر است که الگوریتم احتمالا قادر است محتوای یک صفحه را خلاصه کرده و ارتباط نتایج جستجو را ارزیابی کند.
الگوریتم RankBrain از فاکتورهای سنتی سئو، از جمله لینک ها و بهینه سازی On-Page، استفاده می کند، اما به عوامل دیگری نیز توجه دارد که به هر کوئری خاص ارتباط دارند. این الگوریتم، با شناسایی فاکتورهای ارتباط صفحات ایندکس شده و کوئری، نتایج SERP را مرتب می کند.
موارد مورد بررسی توسط الگوریتم RankBrain
- عدم وجود فاکتورهای ارتباط خاص هر کوئری
- تجربه کاربری (UX) ضعیف
بهینه سازی برای الگوریتم RankBrain
- با توجه به الگوریتم RankBrain، میتوانید تجربه کاربری را بهبود بخشید. این الگوریتم به صورت مداوم رفتار کاربران را آنالیز میکند تا بتواند براساس آن تغییرات لازم را ایجاد کند. در نظر داشته باشید که فاکتورهای مختلفی مانند نرخ کلیک(CTR)، نرخ پرش(Bounce Rate) و Session Duration در گوگل آنالیتیکس به تجربه کاربری مرتبط هستند و نیاز است به آنها توجه کافی داشته باشید.
- تحقیق درباره عملکرد رقبا: یکی از وظایف الگوریتم RankBrain، شناسایی ویژگی های صفحات وب مرتبط با هر کوئری مشخص و استفاده از آنها برای رتبهبندی نتایج جستجو، میباشد. این ویژگیها میتوانند هرچیزی که تجربه کاربری را بهبود بخشند، از جمله صفحاتی با کیفیت و محتوای جذاب، باشند. اگرچه لیست دقیقی از این ویژگیها وجود ندارد، با بررسی و تحلیل ویژگیهای مشترک رقبا، به نتایج خوبی میتوان رسید.
الگوریتم موش کور گوگل
الگوریتم موش کور (Possum) با هدف بهبود کیفیت و ارائه نتایج مرتبط تر برای کاربران، از موقعیت مکانی کاربر و آدرس فیزیکی کسب و کار استفاده می کند. این الگوریتم از آخرین تغییرات در فیلتر رتبه بندی محلی گوگل بهره می برد.
با استفاده از الگوریتم Possum، گوگل نتایج جستجوی متنوع تری در اختیار کاربران قرار می دهد، مطابق با موقعیت مکانی و عبارت مورد نظر آنها. به عبارتی، اگر به کسب و کاری نزدیک باشید، احتمال نمایش در نتایج محلی برای شما بیشتر است.
توجه مهمی که باید به آن داد، الگوریتم موش کور بود که توانست به کسب و کارهای خارج از شهر رونق بیشتری ببخشد. در گذشته، مشکلی در رابطه با بهینه سازی محلی وجود داشت؛ به طوری که حتی کسب و کارهایی که در خارج از شهر شاخصه بودند، هرگز در نتایج جستجوی مربوط به شهر خود قرار نمیگرفتند. پس از ارائه الگوریتم موش کور، این مشکل برای بسیاری از کسب و کارها به حل رسید و بهبود چشمگیری در رتبه بندی محلی شاهد بودند.
کسب و کارهایی که آدرس مشابه با کسب و کارهای دیگر در حوزه کاری مشابه دارند، ممکن است در نتایج جستجوی گوگل افت رتبه داشته باشند. در گذشته، این کسب و کارها براساس شماره تلفن یا دامنه سایت مشابه، فیلتر میشدند. به عنوان مثال، مرکز فیزیوتراپی با ۳ فیزیوتراپ، برای خود و فیزیوتراپها پروفایل کاری مجزا ثبت کردهاند. این پروفایلها به یک سایت لینک شده و شماره تماس یکسان دارند. در گذشته، یک یا دو پروفایل از این مرکز در نتایج جستجوی محلی نشان داده میشد و بقیه فیلتر میشدند. با الگوریتم موش کور، کسب و کارهای با آدرس مشابه و گروه کاری یکسان، فیلتر شدهاند.
موارد مورد بررسی توسط الگوریتم موش کور
- داشتن آدرس فیزیکی یکسان با یک کسب و کار در حوزه کاری مشابه
- رقبایی که موقعیت مکانی کسب و کار آنها، به کاربر نزدیکتر است
بهینه سازی برای الگوریتم موش کور
- برای رتبهبندی، موقعیت جغرافیایی مورد نظر را در نظر بگیرید. با استفاده از این الگوریتم، مکان جستجو باعث تأثیر قوی در رتبهبندی میشود.
- لیستی از کلمات کلیدی محلی به منظور بهبود جستجوی متنی ایجاد کنید؛ زیرا الگوریتم موش کور حتی برای عبارات کلیدی شبیه به هم، نتایجی گاهاً متنوع ارائه میدهد.
کلام آخر مهم ترین الگوریتم های گوگل
تلاشهای گوگل برای بهبود الگوریتمهای خود، همواره ادامه داره و هر لحظه الگوریتمهای آن دوباره بروزرسانی میشوند. در این اطلاعات، به توضیح الگوریتمهای اساسی گوگل و روشهای بهینهسازی آنها پرداخته شده است. الگوریتم پاندا به کیفیت محتوای وبسایتها توجه دارد. الگوریتم پنگوئن در برابر لینکسازی نامتعارف مقابله میکند. با استفاده از الگوریتم مرغ مگسخوار و جستجوی معنایی، گوگل نتایج بهتر و بیشتر مرتبط به کاربران ارائه میدهد. الگوریتمهای کبوتر و موش کور علاوه بر این، موقعیت جغرافیایی کاربر و کسبوکار را بهعنوان یکی از فاکتورهای مهم در رتبهبندی مورد بررسی قرار میدهند و بهترین نتایج نزدیک به مکان کاربر ارائه میدهند.
الگوریتم Mobilegeddon سایتها را بر اساس سازگاری با دستگاههای موبایل بررسی میکند و الگوریتم RankBrain با تحلیل رفتار کاربران و با استفاده از هوش مصنوعی بهصورت مداوم در حال یادگیری و توسعه است. هر دوی این الگوریتمها به گوگل در رسیدن به هدف اصلی خود یعنی “ارائه بهترین پاسخ به کاربران” کمک میکنند. از همراهی شما تا انتهای این مقاله با همیا آکادمی سپاسگزاریم.
به الگوریتمهای گوگل توجه کنید!
توجه به الگوریتم های گوگل، یکی از راه های مهم در بهبود سئو سایت است. در هنگام بهینه سازی، باید تلاش کنید که با مراعات الگوریتم ها، به عملیات بهینه سازی بپردازید. روش های مختلفی برای بهبود سئو وجود دارد، اما بهینه سازی منطقی و اصولی برای دستیابی به نتایج مطلوب حیاتی است. باید از روش هایی استفاده کنید که با خطاهای گوگل سازگاری داشته باشد و توسط الگوریتم های این موتور جستجو شناسایی نشوید. بهبود رتبه سایت شما در صفحات SERP با استفاده از الگوریتم های گوگل، مهمترین هدف در بهینه سازی است. پیشنهاد می کنیم برای بهترین نتایج، به مطالعه مقالات سئو تکنیکال و لینک سازی در سئو علاقه مند شوید.
نظر شما دربارهی این مقاله چیست؟ تا چه حد هنگام بهینه سازی به الگوریتمهای گوگل توجه میکنید؟ نظرات خودتان را با ما و همراهان آکادمی امیرحسین صداقت در زیر همین پست به اشتراک بگذارید.
مقاله پیشنهادی مرتبط انگلیسی SEL