کجا رپورتاژ بریم؟ راهنمای انتخاب بهترین سایت رپورتاژ آگهی

اگر اینجا هستید، احتمالاً تصمیم دارید که هر چه سریعتر اولین رپورتاژتان را منتشر کنید. البته سوالی که برای شما باقی میماند این است که انتخاب بهترین سایت رپورتاژ آگهی برای انتشار آگهی شما به چه صورت است؟
تا به این لحظه آموزش سئو در آکادمی امیرحسین صداقت، در مورد مفهوم و آموزش رپورتاژ آگهی آگاهی پیدا کردیم و به بحث دربارۀ مزایا و معایب آن پرداختیم. هدفمان این بود تا شما قادر به انتخاب بهتر و با آگاهی بیشتری دربارۀ انتشار یا عدم انتشار رپورتاژ آگهی باشید و در دوره آموزش رپورتاژ آگهی به شما گنجینه دادیم!
در این بخش از سری مقالات رپورتاژ آگهی، به بررسی ویژگیهای یک رسانه خبری برتر و معیارهایی که باید در انتخاب بهترین سایت برای رپورتاژ آگهیهای خود در نظر داشته باشید، میپردازیم.
لیست عناوین مقاله
معیارها برای انتخاب بهترین سایت رپورتاژ آگهی
همانطور که قبلا ذکر شد، انتشار رپورتاژ هدف دوگانهای را دنبال میکند؛
- برندینگ: معرفی و برندینگ کسب و کار شما بسیار حائز اهمیت است. انتخاب رسانه مناسب برای رپورتاژ کسب و کار شما میتواند در فروش محصولات و خدمات شما تاثیر مهمی داشته و همچنین به شناخته شدن برندتان کمک کند.
- سئو: از طرفی، رپورتاژ به منزلۀ یکی از تکنیک های سئو به حساب میآید و میتواند به افزایش رتبۀ گوگل وبسایت شما کمک کند. در واقع، این تکنیک معرفی وبسایت شما توسط منتشرکننده است و میتواند به بهبود نتایج جستجوی گوگل و بالا رفتن ترافیک سایت شما در فضای آنلاین کمک کند.
بنابراین، با توجه به اهمیت رپورتاژ در معرفی، برندینگ و سئو وبسایت، میتوانید با انتخاب رسانه مناسبی، مزایای بیشتری برای کسب و کار خود به دست آورید.
در اینجا ما 10 معیار را برای شما معرفی میکنیم، که با توجه به آنها میتوانید بررسی کنید که آیا انتشار رپورتاژ در یک وبسایت به شما در رسیدن به هدفتان کمک میکند یا خیر.
خب! بدون معطلی به سراغ آموزش برویم.
موضوع وب سایت
برای تعیین ارزش رپورتاژ دادن در یک وبسایت، اولین معیاری که باید مد نظر قرار بگیرد، موضوع وبسایت موردنظر است. هر چقدر موضوع وبسایت با زمینۀ کاری شما نزدیکتر باشد، انتشار رپورتاژ آگهی شما در آن وبسایت برای شما ارزشمندتر خواهد بود.
احتمالاً در این لحظه خودتان نیز میدانید که موضوع یک وبسایت بسیار مهم است و برایتان بدیهی به نظر میرسد. البته جای تأکید هست که وبسایت مرتبط با کار شما، شانس بسیاری را برای تبدیل کاربران به مشتریان فراهم میکند. هرچند این اتفاق برای شما اتفاقی شایع به نظر میرسد، اما باید بگوییم که این تنها دلیل اهمیّت داشتن موضوع یک سایت نیست.
تأثیر مهم برقراری ارتباط بین وب سایت شما و رپورتاژ مطبوعاتی بر روی بهینه سازی موتورهای جستجو متفاوت است. اگرچه چگونگی آن چیزی فراتر از حدود مطالب کوتاه است. به عنوان مثال، فرض کنید من یک آشپز هستم و به شما یک رستوران را پیشنهاد می دهم، آیا ترجیح می دهید به من اعتماد کنید یا به کسی که تجربه کافی در شغلش ندارد؟ گوگل به همین ترتیب عمل میکند. یعنی وقتی که از یک وب سایت مرتبط برای لینک دادن به سایت خود استفاده می کنید، ارزش بیشتری در مقایسه با وب سایت های نامرتبط دارد.
کاربران هدف سایت
اگر نمیخواهید هدف تنها سئو باشد و میخواهید از رپورتاژ آگهی خود دیده شوید، باید به هدفها و مخاطبان مناسب رسانههای مورد نظرتان توجه داشته باشید. هر چه مخاطبان رسانه مورد نظرتان به مشتریان بالقوه شما نزدیکتر باشند، ارزش این رسانه برای شما بیشتر خواهد بود.
برای انتخاب رسانه مناسب برای مخاطبان، لازم است ابتدا به دو سوال اساسی توجه کنید:
مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
تشخیص ویژگیهای مخاطبان سایت، شامل سن، جنسیت و علایق، میتواند به شما در تصمیمگیری بهتر در رابطه با محتوای سایت کمک کند. برای مثال، اگر قرار است در سایت شما درباره وسایل آشپزخانه گزارشی منتشر شود، هدف اصلی شما باید زنان خانهدار باشد و به همین منظور باید به دنبال سایتهایی باشید که مخاطبان اصلی آنها را این قشر از افراد تشکیل میدهند.
چه نوع محتوایی برای این مخاطبان مناسب است؟
وبسایتها در نظر گرفته به دو دسته تقسیم شوند که در هر دسته با مخاطب متفاوتی سر و کار دارند. دستۀ اول وبسایتهایی هستند که به خوانندههای ثابت خود وابستهاند. این خوانندگان حاضرند به صورت منظم به وبسایت مراجعه کنند و به مطالب جدید آن دسترسی داشته باشند. اما دستۀ دوم شامل وبسایتهایی است که خواننده ثابتی ندارند، اما با توانایی حضور پررنگ در موتورهای جستجو مانند گوگل، بازدیدکنندگان زیادی به آنها دسترسی پیدا کردهاند.
در حالت اول، میتوانید اطمینان داشته باشید که رپورتاژتان توسط خوانندهها دیده خواهد شد. اما در حالت دوم، برای اینکه مقالۀ شما دیده شود، لازم است که رتبه خوبی در موتورهای جستجو به دست آورید.
رتبه سیمیلاروب سایت
رتبه سیمیلاروب سایت به عنوان یکی از مهمترین عوامل در تاثیر رپورتاژ آگهی در بازاریابی آنلاین، یک موضوع فنی و مهم برای بررسی و بررسی است. در این نوشتار، به تحلیل تاثیر رتبه سیمیلاروب سایت در رپورتاژ آگهی خواهیم پرداخت و به این سؤال پاسخ خواهیم داد که چگونه رتبه سیمیلاروب سایت میتواند تاثیر مستقیم و قابل ملاحظهای در بازاریابی آنلاین داشته باشد.
به طور کلی، رتبه سیمیلاروب سایت به معنای رتبه دهی به صفحات وب در نتایج جستجوی موتورهای جستجو است. بدون شک، رتبه سیمیلاروب سایت یکی از مهمترین عوامل در تاثیر رپورتاژ آگهی در بازاریابی آنلاین به شمار میرود. با افزایش رتبه سیمیلاروب سایت، احتمال نمایش آگهی شما در بین نتایج جستجوی موتورهای جستجو بسیار بالاتر خواهد بود و این به پایین آوردن هزینههای بازاریابی آنلاین شما کمک کند.
اگر رتبه سیمیلاروب سایت شما در جستجوهای مختلف به شدت تحت تاثیر قرار گرفته باشد، احتمالاً شما باید برای رسیدن به نتایج بیشتر هزینه کنید، چرا که نشان دهنده این است که صفحات شما به صورت کلی محبوبیت زیادی در میان کاربران ندارند. به همین دلیل، بهبود رتبه سیمیلاروب سایت خود یکی از مهمترین مدیریت بازاریابی آنلاین است که میتوانید روی آن کار کنید.
معتبر بودن سایت از نگاه مخاطب
بیشتر وب سایتهای ایرانی، زمانی که رپورتاژ آگهی را انتشار می دهند، به کاربران خود اعلام می کنند که مقاله تبلیغاتی است. با این کار آنها میخواهند از آسیب دیدن اعتبار خود، به دلیل اطلاعات نادرست یا تضاد بین مطالب، جلوگیری کنند.
اما، با وجود همه این تلاشها، ارزش یک وب سایت برای کاربران همچنان بسیار مرکب اساسی است. چرا؟ به دلیل این که وب سایتها باید بهره وری منصفانه کنند و اطلاعات دقیق و مفیدی ارائه دهند. هرچه وب سایت ها اطلاعات مفید تری برای کاربرانشان فراهم کنند، معتبرتر و بهتر خواهند شد. در عین حال، باید به خاطر داشت که ارائه اطلاعات نادرست و تبلیغاتی، نه تنها اعتبار یک وب سایت را آسیب میرساند، بلکه باعث نارضایتی و دور شدن کاربران از وب سایت موردنظر میشود.
هرچند که کاربران میدانند رپورتاژ شما یک تبلیغ است، اما برایشان مهم است که آیا این تبلیغ توسط یک سایت قابل اعتمادِ هستان منتشر شده یا نه. البته، این امر ناخودآگاه برای کاربران بسیار مهم میباشد. به همین دلیل است که وقتی سایتی معتبر برای انتشار رپورتاژ شما را انتخاب میکنید، میتواند به شما در تبلیغات و برندینگ بهبود بخشی بدهد.
همچنین، در برخی موارد میتوانید از یک سایت درخواست کنید که خودش برای شما مقالهای تهیه نماید. در این حالت، اعتبار و محبوبیت سایتی که مقاله شما را منتشر میکند، مهمتر از همه است.
آتوریتی وب سایت
قبلا اشاره کردیم که اعتبار یک وبسایت تأثیر بسیاری در جذب بک لینک و رتبه دهی در گوگل دارد. اما چطور میتوانیم به اعتبار یک سایت پی ببریم؟
جهت سنجش اعتبار و کیفیت یک وبسایت، از ابزارهای متنوعی میتوان استفاده کرد. اما بین این ابزارها، Mozbar (ماز یا موز بار) به عنوان یکی از بهترین و کاملترین ابزارها برای این کار شناخته میشود. با نصب این تولبار بر روی مرورگر خود، میتوانید با سادگی و سرعت، اطلاعاتی درباره اعتبار هر صفحه وب را دریافت کرده و بر اساس آن تصمیمگیری کنید. برای نصب Mozbar میتوانید به صفحه افزونههای گوگل کروم مراجعه کرده و به راحتی آن را نصب کنید.
با نصب تولبار ماز بر روی مرورگر خود و ورود به حساب کاربری خود در ماز، شما میتوانید با فعالسازی تولبار، در دسترس سه آمار متفاوت قرار بگیرید و آنها را مشاهده کنید، هنگامی که به یک وبسایت وارد میشوید؛
DA: یکی از مهمترین آمارهایی که به شما نشان میدهد اعتبار دامنه شما چقدر است، میزان اعتبار دامنه (domain Authority) است. هر چه عدد این امتیاز به ۱۰۰ نزدیکتر باشد، اعتبار کلی سایتتان بیشتر خواهد بود.
PA: اما در مورد اعتبار صفحهای که در آن حضور دارید، نیز باید توجه داشته باشید. به نوعی، PA یا میزان اعتبار صفحه، نشاندهنده این است که مقاله یا مطلب شما در صفحهای با چه اعتباری قرار گرفته است. به خصوص اگر مطلب شما در صفحه اصلی سایت قرار دارد، توصیه میشود با دقت به این مورد توجه کنید.
امتیاز اسپم: این امتیاز نشانگر میزان اسپم شدن یک سایت است. با استفاده از 14 معیار مختلف، ما کیفیت یک وب سایت را اندازه میگیریم و در صورتی که هرکدام از آنها برآورده نشود، امتیاز اسپم به سایت اضافه میکنیم. اگر یک سایت امتیاز اسپم بالایی داشته باشد، بهتر است از انتشار هرگونه بازاریابی در آن اجتناب کنید. به خاطر اینکه این تاثیری مثبت بر سئو سایت شما ندارد، بلکه ممکن است به آن آسیب برساند.
نوع و تعداد لینک ها
قوانین انتشار رپورتاژ آگهی در سایتهای مختلف ممکن است متفاوت باشد. از جمله قوانینی که ممکن است با آن برخورد کنید، تعداد و نوع لینکهاییست که میتوانید در مطالبتان قرار دهید.
برای شروع، نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، تعداد لینکهای موجود در یک مطلب است. هر چه تعداد لینکها بیشتر باشد، اعتبار کمتری به هر لینک منتقل میشود. در واقع، از زیادهروی در این مورد نیز باید خودداری کرد؛ چرا که ممکن است گوگل شما را جریمه کند. با این وجود، این مطلب در تصمیمگیری خود برای انتخاب سایتهایی که حاضرند به شما لینک دهند، نقش مهمی دارد.
به عبارت دیگر، شما باید ابتدا بدانید چند لینک میتوانید در مطالبتان قرار دهید و سپس با توجه به این مسئله، سایتهای مناسب را برای انتشار رپورتاژ آگهی خود انتخاب کنید.
یک نکتۀ مهم دربارۀ لینکها، نوع آنهاست. لینکها از نظر جابجایی اعتبار به دو دستۀ Follow و Nofollow تقسیم میشوند. لینکهای فالو همان لینکهای معمولی هستند که میتوانند به سایت شما اعتبار بدهند و رتبۀ آن را افزایش دهند. اما وقتی یک لینک با ویژگی نوفالو ارائه شود، تأثیر آن بر روی رتبۀ سایت شما به حداقلی خواهد بود. بنابراین، به دست آوردن لینکهای نوفالو از وبسایتهای دیگر امکانپذیر است اما تأثیر خاصی در افزایش رتبۀ سایت شما نخواهد داشت.
به طور متداول، سایتهایی که رپورتاژ آگهی را منتشر میکنند، به شما اجازه میدهند که حداکثر 3 لینک فالو در هر مقاله قرار دهید. این تعداد مناسبی است، زیرا به شما اجازه میدهد تا به صفحات مختلف وبسایت خودتان لینک دهید. اما در برخی موارد، تعداد لینکهای مجاز ممکن است کمتر یا بیشتر باشد و یا اینکه لینکهای نوفالو باشند. با توجه به اینکه هر چقدر تعداد لینکها کمتر و لینکهای نوفالو بیشتر باشد، ارزش رپورتاژ خبری برای شما کمتر خواهد بود. لذا بهتر است به رعایت تعداد و نوع لینکها توجه کنید تا بهرهوری بیشتری از رپورتاژ خبری خود ببرید.
رپورتاژ آگهی موقت یا دائمی
صفحاتی وجود دارند که امکان دارد آگهی های شما را به صورت موقتی منتشر کنند. یعنی، آگهی شما تنها به مدت شش ماه، یک سال و … در این صفحات باقی خواهد ماند و سپس به صورت خودکار حذف خواهد شد. به طور کلی، ما پیشنهاد نمی دهیم در این صفحات آگهی دهی کنید زیرا تاثیر آگهی در طولانی مدت نادیده گرفته خواهد شد و این به شما کمک نخواهد کرد. در نتیجه، قبل از ثبت آگهی، حتماً مطمئن شوید که آگهی شما به صورت دائمی درج خواهد شد.
مکان انتشار رپورتاژ اگهی
بیشتر وبسایتها، رپورتاژ شما را در صفحه اصلی و بین مطالب خود منتشر میکنند، اما در برخی موارد، وبسایتهایی وجود دارند که فقط رپورتاژ شما را در دستهبندی مشخص منتشر میکنند و در صفحه اصلی سایت، از آن خبری نیست. این موضوع ممکن است دو تأثیر منفی داشته باشد:
- رپورتاژ شما در معرض دید خوانندگان قرار نمیگیرد و تنها از نظر سئو به درد شما میخورد.
- اعتبار شما ناشی از انتشار رپورتاژ شما، به دلیل عدم نمایش در صفحه اصلی سایت، کاهش مییابد و در نتیجه به شما کمکی نمیکند. برای افزایش اعتبار خود، بهتر است رپورتاژ شما در صفحه اصلی سایت منتشر شود. در بعضی از این وبسایتها ممکن است با پرداخت مبلغ اضافی، رپورتاژ شما در صفحه اصلی نیز نمایش داده شود.
محدودیت در تصاویر و کلمات
در هنگام ارزشگذاری یک وبسایت، آخرین مرحله مهم، بررسی محدودیتهای تعداد کلمات و تصاویر وبسایت مقصد است. این محدودیت، اگرچه مهم است، اما تأثیر زیادی در رتبهبندی گوگل ندارد. در واقع، مقالات بلند و تصاویر بیشتر بهترین رتبه را در گوگل به دست میآورند. به همین دلیل، سختگیری سایتهایی که رپورتاژ کمی انجام میدهند، به نظر عجیب میرسد.
3 نوع رسانه رپورتاژ اگهی
حالا با توجه به اطلاعاتی که در اختیار داریم، میدانیم که چگونه باید کیفیت یک وبسایت را سنجید. اما برای بهترین اطمینان، نباید در اینجا به اتمام موضوع برسیم و باید به بحث بیشتر پرداخت.
با توجه به تجربه ما، سایتها را به 3 دسته کلی تقسیم کردهایم. این دستهبندی میتواند به شما در تصمیمگیری کمک بسیار زیادی کند. پس بیشتر در مورد این 3 دسته زیر بدانید:
تفریحی
سایتهایی که درباره همهچیز مقاله مینویسند و از هر دری سخن میگویند، معمولاً به خوانندۀ ثابتی نمیرسند و به ندرت مقالات شما در این سایتها به چشم میآیند. با این حال، وبسایتهای تفریحی مورداعتماد گوگل کم نیستند و رپورتاژ در این سایتها قطعاً به سئو شما کمک خواهد کرد. علاوهبراین، وقتی یک سایت تفریحی معتبر باشد، مقاله شما در آن شانس بالایی برای رتبه گرفتن خواهد داشت.
جذابیت بیشتر وبسایتهای تفریحی از تنوع بالای موضوعاتی است که پوشش میدهند. این سایتها میتوانند از هر زمینهای، از آشپزی گرفته تا سفر و سینما و حتی ورزش یک فضای مناسب برای رپورتاژ شما باشند. ولی از این که در این سایتها با هزینۀ اندکی رپورتاژ بدهید، سود بیشتری برای شما به دنبال دارد. در واقع، قیمت رپورتاژ در این سایتها بسیار پایین است و بنابراین انتخاب ایدهآلی برای لینکسازی با هزینۀ مناسب هستند.
تخصصی
این نوع وبسایتها به صورت تخصصی به یک موضوع خاص میپردازند و دارای مخاطبان خود است. بنابراین، اگر میخواهید رپورتاژی برای خودتان داشته باشید، این وبسایتها بهترین گزینه هستند. به عنوان مثال، سایتهای اخبار تکنولوژی از بین مخاطبان تکنولوژی علاقهمند، پر بازدید هستند.
همچنین، اعتبار نسبتاً خوبی نیز برای سایت شما ایجاد خواهند کرد، به خصوص اگر موضوع آنها مرتبط با کار شما باشد. البته، باید توجه داشت که این نوع وبسایتها همچنین هزینه بیشتری برای هر رپورتاژ از شما دریافت خواهند کرد.
خبری
با توجه به بازدیدکنندههای ثابت سایتهای خبری، دریافت تبلیغاتی در این سایتها به شدت دشوار است. به دلیل اینکه این سایتها بیشتر به اخبار تمرکز دارند و همچنین برای حفظ اعتبارشان در بازار، جا به جا شدن تبلیغات در صفحات سایت اجتناب میشود. پس اگر قصد تبلیغاتی دارید، بهتر است روی رپورتاژهای دیگر تمرکز کنید. البته باید گفت که این نظر فقط یک نیمه از داستان است.
ویژگی زیبا و جالب سایتهای خبری، معتبر بودن آنهاست. این سایتها بیشترین تعداد اخباری را که در سایتهای ایرانی و خارجی منتشر میشود، انتخاب میکنند و به عنوان منبع خبر، یک لینک دریافت میکنند. این لینکها باعث شدهاند که سایتهای خبری فارسیزبان، بیشترین اعتبار را در بین سایتهای خبری داشته باشند. در نتیجه، انتشار رپورتاژ در این سایتها، باعث افزایش بیشتر اعتبار شما میشود، اما در عین حال، باید بیشتری هم برای آن پرداخت کنید.
کلام آخر
در این مقاله به شما تمام راهکارهایی که باید برای یک انتخاب جامع و مناسب بهترین سایت رپورتاژ آگهی به کار گرفته شود را توضیح دادهایم.
پس از انتخاب رسانه مناسب، به نوشتن رپورتاژ آگهی بپردازید و در نوشتار خود تلاش کنید که مقاله شما هم از جنبه تبلیغاتی و هم سئویی بهینه برای بازدهی بالا باشد. در این زمینه، مطالعهی مقاله آموزش رپورتاژ اگهی نیز به شما پیشنهاد میشود.
مقاله پیشنهادی مرتبط انگلیسی Find the best reportage site