کانال تلگراممون راه‌اندازی شد 😍 میبینمت ...
سبد خرید

گوگل آنالیتیکس چیست؟ به بیان ساده!

گوگل آنالیتیکس چیست؟ به بیان ساده!

به دنبال راهنمای مبتدی برای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) هستید؟ آیا می خواهید بدانید گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟ گوگل آنالیتیکس 4 (GA4) بینش قدرتمندی در مورد بازدیدکنندگان وب سایت شما ارائه می دهد. اما استفاده از آن ساده نیست و بسیاری از مبتدیان یادگیری آموزش سئو آن را پیچیده و دشوار می دانند.

بنابراین، در این راهنمای مبتدی برای گوگل آنالیتیکس، ما اصول اولیه نحوه عملکرد گوگل آنالیتیکس را شرح می دهیم. ما همچنین به شما کمک می‌کنیم تا به گزارش‌های مختلف بروید و معنی آنها را توضیح دهید.

تا زمانی که کارمان تمام شود، گوگل آنالیتیکس 4 دیگر برای شما یک رمز و راز پیچیده نخواهد بود!

گوگل آنالیتیکس چیست ؟

به عبارت ساده، گوگل آنالیتیکس یک ابزار ردیابی رایگان است که توسط گوگل ارائه می شود و به شما نشان می دهد که بازدیدکنندگان چگونه از وب سایت شما استفاده می کنند.

به عنوان مثال، فرض کنید شما صاحب یک سایت فروشگاهی هستید و می خواهید بدانید که چه تعداد کاربر از وب سایت شما بازدید می کنند. با کمک گوگل آنالیتیکس، می توانید تعداد بازدیدکنندگان فروشگاه خود، از کجا می آیند، از چه دستگاهی استفاده می کنند و موارد دیگر را مشاهده کنید.

ویدیوی آموزشی گوگل آنالیتیکس 4


 

چرا به گوگل آنالیتیکس نیاز داریم؟

آیا به عنوان یک فرد دارای وبلاگ شخصی یا مدیریتکننده یک وبسایت فعالیت می‌کنید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، به هر حالی که دارید، بدانید که استفاده از گوگل آنالیتیکس برای شما امری ضروری است. به واسطه این ابزار تحلیلی، می‌توانید به بسیاری از سؤالاتی که در زیر مطرح شده است، پاسخ دهید و اطلاعات ارزشمندی را درباره وبسایت خود به دست آورید:

  • تعداد کل بازدیدکنندگان وبسایت شما چقدر است؟ آیا تعداد آنها رو به افزایش است یا کاهش؟
  • متوسط زمانی که بازدیدکنندگان در وبسایت شما صرف می‌کنند، چقدر است؟ آیا محتوای شما توانسته است آنها را به خود جذب کند و در وبسایت باقی بمانند؟
  • آیا مطالب و صفحات وبسایت شما به اندازه کافی واضح و جذاب هستند؟ آیا استفاده از تکنیک‌های نوین و جذاب برای نمایش محتوا مورد توجه قرار می‌گیرد؟
  • از چه نوع مطالب و موضوعاتی بیشترین علاقه خوانندگان وبلاگ شما برخوردار هستند؟ آیا می‌توانید محتواهای مشابهی را بر اساس این علایق بیشتر ارائه دهید؟
  • کدام شهرها و کشورها دارای بیشترین تعداد بازدیدکنندگان شما هستند؟ آیا می‌توانید از این اطلاعات برای استراتژی‌های مکانیزه تر و هدفمندتر استفاده کنید؟
  • آیا وبسایت شما نیازمند به یک طراحی واکنشگرا و سازگار با تلفن همراه است؟ آیا تجربه کاربری بر روی تلفن‌های همراه بهینه شده است؟
  • کدام وبسایت‌ها مخاطبان خود را به وبسایت شما هدایت می‌کنند؟ آیا همکاری با این وبسایت‌ها و کانال‌های معرفی کننده برای جذب بیشتر بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است؟
  • کدام تکنیک‌های بازاریابی بیشترین تأثیر را در جلب ترافیک وبسایت شما دارند؟ آیا استراتژی‌های بازاریابی شما بهینه شده و موجب افزایش نرخ تبدیل شده‌اند؟
  • کدام صفحات وبسایت شما بیشترین میزان محبوبیت را دارند؟ آیا محتواها و بخش‌های خاصی در وبسایت شما برای بازدیدکنندگان مورد علاقه‌تر هستند؟
  • چه تعداد از بازدیدکنندگان شما تبدیل به مشتری می‌شوند؟ آیا نرخ تبدیل به درصد قابل قبولی دست یافته است؟
  • ویژگی‌هایی که بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل می‌کنند، چیست؟ آیا می‌توانید این ویژگی‌ها را شناسایی و بهبود بخشید؟
  • چطور می‌توانید سرعت بارگیری وبسایت خود را افزایش دهید؟ آیا می‌توانید اقداماتی را انجام دهید که بارگیری سریع‌تر وبسایت شما را به ارمغان بیاورد؟

استفاده از گوگل آنالیتیکس به شما کمک خواهد کرد تا اطلاعات و آمار مربوط به وبسایتتان را به یک منبع ارزشمند تبدیل کنید و بر اساس آن‌ها وبسایت خود را بهینه سازید. بنابراین، هیچ تردیدی در مورد استفاده از این ابزار نداشته باشید. همچنین، به خاطر داشته باشید که می‌توانید گوگل آنالیتیکس را روی برنامه‌های موبایلی مانند Android و iOS نیز نصب کنید. حالا که دلیل ارزشمندی گوگل آنالیتیکس را می‌شناسید، بیایید بیشتر درباره روش نصب و استفاده از آن صحبت کنیم.

گوگل آنالیتیکس چه کاری انجام می دهد؟

گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی درباره رفتار کاربر ارائه می دهد که می تواند برای کسب و کار شما حیاتی باشد. دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

در اینجا برخی از مزایای آن آورده شده است:

  • عملکرد وب سایت خود را اندازه گیری کنید
  • ببینید آیا تلاش های بازاریابی شما جواب می دهد یا خیر
  • کدام نوع محتوا را ایجاد کنید یا محصولاتی را در وب سایت خود فهرست کنید
  • کاربران را به بخش های مختلف (مانند سن، جنسیت، کشور، دستگاه و غیره) تقسیم کنید.
  • صفحات وب سایت را برای افزایش تبدیل بهینه کنید

خوب، بیایید به آموزش ما شیرجه بزنیم.

نحوه استفاده از گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس در نگاه اول ترسناک است، اما با این آموزش و تمرین، از آن برای خواندن و درک داده های وب سایت خود در کمترین زمان استفاده خواهید کرد.

مرحله 1: یک حساب گوگل آنالیتیکس ایجاد کنید و کد ردیابی را اضافه کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک حساب گوگل آنالیتیکس ایجاد کنید و یک کد رهگیری به وب سایت خود اضافه کنید.

اگر در مورد این دو مرحله به کمک نیاز دارید، می‌توانید از راهنماهای آسان ما در مورد راه‌اندازی حساب گوگل آنالیتیکس و نحوه اضافه کردن کد رهگیری به وب‌سایت وردپرس خود برای شروع استفاده کنید. اگر وب سایت شما روی وردپرس نیست، نحوه افزودن گوگل آنالیتیکس را به CMS خود بیاموزید.

بنابراین، کد رهگیری چیست؟

کد رهگیری گوگل آنالیتیکس شما یک قطعه کد است که به گوگل آنالیتیکس امکان می دهد بازدیدهای وب سایت شما و اقداماتی که بازدیدکنندگان وب سایت شما انجام می دهند را ردیابی کند. این از یک زبان برنامه نویسی به نام جاوا اسکریپت تشکیل شده است و چیزی شبیه به این است:

نمونه کد رهگیری گوگل آنالیتیکس

شما نیازی به درک محتوای کد ندارید، اما ممکن است دوست داشته باشید که بدانید همه اینها چگونه کار می کند.

وقتی کاربری از وب سایت شما بازدید می کند، گوگل آنالیتیکس یک کوکی در مرورگر کاربر می گذارد. کوکی ها فایل های کوچکی هستند که حاوی اطلاعاتی درباره فعالیت های کاربر هستند.

با استفاده از این کوکی‌ها، گوگل آنالیتیکس می‌تواند نحوه رفتار کاربر در وب‌سایت شما را ببیند و این اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند تا در گزارش‌های مختلف به شما نشان دهد.

مرحله 2: تبدیل ها را تنظیم کنید

اگر می‌خواهید گوگل آنالیتیکس شما به شما بگوید که چه تعداد از بازدیدکنندگان شما یک تبدیل را انجام داده‌اند، مانند ثبت‌نام در خبرنامه، پر کردن فرم، تماشای یک ویدیو، مشاهده یک صفحه خاص یا خرید یک محصول، باید تنظیم کنید.

گوگل آنالیتیکس 4 می تواند به طور خودکار برخی از رویدادها را به تنهایی ردیابی کند، مانند بارگیری فایل، بازدید ویدیو، ارسال فرم و چند مورد دیگر. برای اطمینان از تنظیم این ردیابی، به Admin cog و سپس Data Streams بروید و روی جریان داده خود کلیک کنید:

جریان داده GA4

اکنون، یک بخش اندازه گیری پیشرفته را خواهید دید. اگر می‌خواهید گوگل آنالیتیکس به تنهایی وقایع را ردیابی کند، مطمئن شوید که این مورد فعال است.

آموزش گوگل آنالیتیکس

توجه: اگر کاربر وردپرس هستید، راه بهتری برای پیگیری رویدادها وجود دارد! حتما MonsterInsights را بررسی کنید ، ساده‌ترین راه برای راه‌اندازی رویداد و ردیابی تبدیل در GA4. کاربران MonsterInsights ، لطفاً مطمئن شوید که اندازه گیری پیشرفته شما خاموش است.

اکنون، می‌توانید رویدادهایی را که می‌خواهید به‌عنوان تبدیل ردیابی شوند علامت‌گذاری کنید. بنابراین، هنگامی که شخصی رویدادی را که شما انتخاب می‌کنید (دانلود یک فایل، ارسال فرم و غیره) تکمیل می‌کند، به عنوان یک تبدیل در گوگل آنالیتیکس محاسبه می‌شود.

Admin cog » Conversions بروید . سپس، می‌توانید روی سوئیچ کلیک کنید تا رویدادی را به‌عنوان تبدیل علامت‌گذاری کنید.

گوگل آنالیتیکس تحلیل

به دنبال راه اندازی تحلیل داده سایت فروشگاهی هستید؟ این کمی پیچیده تر است، اما می توانید بررسی کنید که چقدر آسان است با آموزش وردپرس و آموزش سئو

راهنمای مبتدیان گوگل آنالیتیکس: گزارش ها

هنگامی که یک حساب کاربری ایجاد کردید و کد رهگیری را اضافه کردید، وقت آن است که ببینید با گوگل آنالیتیکس چه کاری می توانید انجام دهید و با شروع، به خانه گوگل آنالیتیکس خواهید رسید. این به شما یک نمای کلی از نحوه عملکرد وب سایت شما می دهد.

داشبورد گوگل آنالیتیکس

به عنوان مثال، می توانید ببینید:

  • کاربران: تعداد بازدیدکنندگانی که به وب سایت شما وارد شده اند (در 7 روز گذشته یا هر دوره تاریخی که انتخاب کرده اید)
  • کاربران جدید: از بین کاربرانی که از سایت شما بازدید کرده اند، چه تعداد از آنها قبلاً از وب سایت شما بازدید نکرده اند
  • میانگین زمان تعامل: میانگین زمانی که یک بازدیدکننده در وب سایت صرف می کند چقدر است
  • تعداد رویداد: تعداد رویدادها (کلیک‌ها، فرم‌های ارسالی و غیره) تکمیل شد
هک سئو چیست؟ رشد سایت و بهبود سریع رتبه در گوگل
خواندن

در پانل سمت چپ، یک نوار کناری ناوبری را می بینید که وقتی ماوس را روی آن قرار می دهید، گسترش می یابد:

ناوبری نوار کناری GA4

برای دسترسی به گزارشات خود، به تب Reports بروید.

GA4 ناوبری را گزارش می دهد

یک ناوبری جدید با گزارش های گوگل آنالیتیکس خواهید دید:

  • Reports snapshot
  • Realtime
  • Acquisition
  • Engagement
  • Monetization
  • Retention
  • Demographics
  • Tech

بیایید نگاهی به هر یک از این گزارش ها بیندازیم، آنچه را که آنها ردیابی می کنند و چگونه می توانید از آنها استفاده کنید.

گزارش Realtime

گزارش Realtime تعداد کاربران وب سایت شما را در حال حاضر نشان می دهد. اینجا جایی است که شما برای مشاهده فعالیت های بلادرنگ در وب سایت خود می روید.

گزارش های بیدرنگ در GA4

کارت اصلی روی نقشه جهان نشان می دهد که چند کاربر در 30 دقیقه گذشته از سایت شما بازدید کرده اند، به علاوه چند درصد از آنها در دستگاه های دسکتاپ، موبایل یا تبلت بوده اند.

وقتی صفحه را به پایین اسکرول می‌کنید، کارت‌هایی با داده‌های بی‌درنگ مختلف برای بررسی خواهید دید:

کارت های بیدرنگ GA4

گزارش‌های بلادرنگ برای اندازه‌گیری عملکرد کمپین اخیری که اجرا می‌کنید، مانند فروش، هدیه رایگان یا تبلیغ محتوا در رسانه‌های اجتماعی، عالی هستند.

گزارش Acquisition

گزارش Acquisition در گوگل آنالیتیکس ترافیک وب سایت شما را تجزیه می کند. اگر می خواهید بفهمید که چگونه ترافیک خود را به دست آورده اید، این گزارش برای یافتن آن داده است. توصیه می‌کنیم با گزارش جذب ترافیک شروع کنید تا کانال‌هایی را که بازدیدکنندگان برای یافتن وب‌سایت شما استفاده کرده‌اند ببینید:

گزارش کسب ترافیک - GA4

همانطور که در حال شروع با گوگل آنالیتیکس هستید، گزارش های کسب بسیار مفید هستند. آنها به شما می گویند که چگونه ترافیک شما به وب سایت شما می رسد.

گوگل آنالیتیکس ترافیک وب شما را به دسته های ترافیکی تقسیم می کند:

  1. جستجوی ارگانیک: ترافیک ارگانیک ترافیکی است که از موتورهای جستجو مانند گوگل یا بینگ می آید
  2. مستقیم: این ترافیکی است که وقتی شخصی URL وب سایت شما را تایپ می کند، وب سایت شما را از طریق یک نشانک باز می کند یا زمانی که Google نمی تواند منبع ترافیک را تشخیص دهد وارد می شود.
  3. ارجاع: ترافیک ارجاعی ترافیکی است که از پیوندهایی به سایت شما در سایر نقاط وب می آید
  4. جستجوی پولی: اگر از Google Ads استفاده می کنید، این ترافیک در اینجا نشان داده می شود
  5. اجتماعی ارگانیک: این ترافیک غیر تبلیغاتی است که از پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک یا توییتر وارد می شود

اگر جزئیات بیشتری می‌خواهید، می‌توانید در گزارش Acquisition برای یافتن منابع ترافیک عمیق‌تر شوید.

به عنوان مثال، برای مشاهده کانال‌های دقیق‌تر، روی منوی کشویی Session channel group channel کلیک کنید:

کشویی گزارش کسب ترافیک

از منوی کشویی گزینه Session Source/Medium را انتخاب کنید. سپس، می توانید جزئیات بیشتری در مورد اینکه دقیقاً کدام منابع ترافیک ترافیک را به سایت شما ارسال کرده اند، مشاهده کنید.

رسانه منبع جذب ترافیک

با این اطلاعات، می دانید که زمان و پول خود را کجا سرمایه گذاری کنید. به عنوان مثال، اگر ترافیک ارگانیک ندارید، باید بیشتر روی بهینه سازی موتورهای جستجو تمرکز کنید.

گزارش Engagement

هنگامی که می خواهید بدانید بازدیدکنندگان شما در حالی که در وب سایت شما هستند چه کاری انجام می دهند، باید به گزارش Engagement در گوگل آنالیتیکس نگاه کنید. اینجاست که می‌توانید رویدادهایی را که بازدیدکنندگانتان راه‌اندازی می‌کنند، تبدیل‌هایی که تکمیل کرده‌اند و صفحاتی که بازدید کرده‌اند را ببینید.

گزارش اینگیجمنت GA4

در این بخش، مفیدترین گزارش برای مبتدیان، صفحات و صفحات است. این شامل هر دو رویداد و تبدیل برای هر صفحه است. بیا یک نگاهی بیندازیم.

گزارش صفحات و صفحه نمایش GA4

در این گزارش، تمام صفحاتی که در بازه زمانی انتخابی شما بازدید شده اند را مشاهده خواهید کرد. برای هر صفحه، خواهید دید:

  • بازدیدها
  • کاربران
  • بازدید به ازای هر کاربر
  • میانگین زمان نامزدی
  • شمارش رویداد
  • تبدیل ها
  • کل درآمد

با تمام این داده‌ها، می‌توانید ببینید کدام یک از صفحات شما بیشترین بازدید را دارند، بازدیدکنندگان چقدر زمان صرف آن‌ها می‌کنند و آیا در هر صفحه تبدیل‌هایی رخ داده است یا خیر. این به شما یک نمای کلی از نحوه عملکرد هر یک از صفحات شما می دهد.

گزارش Monetization

گزارش کسب درآمد گزارشی برای وب سایت های فروشگاهی است که محصولاتی (چه فیزیکی و چه دیجیتالی) به فروش می رسانند. اگر از طریق وب سایت خود می فروشید، باید ردیابی سایت فروشگاهی را برای ردیابی این فروش ها تنظیم کنید.

اگر وردپرس دارید، می‌توانید درباره راه‌اندازی ردیابی سایت فروشگاهی با MonsterInsights اطلاعات بیشتری کسب کنید . اگر وردپرس ندارید، باید به دنبال راه اندازی آن با استفاده از Google Tag Manager باشید.

هنگامی که سایت فروشگاهی را راه اندازی کردید، گزارش کسب درآمد معیارهای فروشگاهی را برای هر یک از محصولات شما به شما نشان می دهد:

گزارش مورد کسب درآمد - GA4

گزارش Demographics

گزارش دموگرافیک به شما اطلاعات بیشتری درباره مخاطبانتان می‌دهد، مثلاً از کجا هستند، جنسیت، سن و زبان. این می تواند به شما کمک کند مخاطبان خود را درک کنید و محتوای خود را برای آنها تنظیم کنید.

جمعیت شناسی GA4

گزارش Tech

گزارش فناوری به شما می گوید که کاربران شما از چه فناوری برای بازدید از سایت شما استفاده کرده اند، خواه روی دسکتاپ، موبایل یا تبلت باشند. همچنین می توانید سیستم عامل، مرورگر و وضوح صفحه نمایش آنها را یاد بگیرید.

گزارش فنی GA4

این خلاصه‌ای از گزارش‌های ما در گوگل آنالیتیکس 4 است. هرچه زمان بیشتری را صرف تماشای آن‌ها و بازی با آنها کنید، بهتر در یافتن داده‌های معنادار خواهید بود و هنگامی که گزارش‌های اولیه را به دست آوردید، می‌توانید گزارش‌های کاوش سفارشی ایجاد کنید.

اکنون، بیایید نگاهی به یک راه بسیار ساده تر برای استفاده از گوگل آنالیتیکس برای کاربران وردپرس بیندازیم.

MonsterInsights گوگل آنالیتیکس را آسان‌تر می‌کند!

MonsterInsights کاربرپسندترین افزونه گوگل آنالیتیکس برای وردپرس است.

این امکان را به همه افراد، از جمله مبتدیان، می‌دهد تا به راحتی و بدون نیاز به لمس هیچ کدی، گوگل آنالیتیکس را در وردپرس نصب، راه‌اندازی و استفاده کنند.

MonsterInsights گزارش‌های مختلفی ارائه می‌کند که یافتن داده‌های معنادار در گوگل آنالیتیکس را بسیار آسان می‌کند.

گزارش اجمالی

اول، گزارش مرور کلی وب سایت است. شما می توانید یک نمایش گرافیکی از جلسات و بازدید از صفحه برای سایت خود مشاهده کنید. سپس، در زیر آن، تعداد کل جلسات، کل بازدیدهای صفحه، میانگین مدت زمان هر جلسه و کل کاربران را مشاهده خواهید کرد.

گزارش مرور کلی MonsterInsights

در زیر نمودار بالا، این معیارها را نیز در گزارش نمای کلی مشاهده خواهید کرد:

  • کاربران جدید در مقابل کاربران بازگشتی
  • تفکیک دستگاه – نسبت کاربران روی دسکتاپ، تبلت و موبایل
  • 10 کشور برتر که بازدیدکنندگان شما از آنها هستند
  • 10 وب سایت ارجاعی برتر که برای شما ترافیک ارسال می کنند
  • پست ها/صفحات برتر
  • گزارش ناشران

دومین گزارشی که می توانید در داشبورد MonsterInsights مشاهده کنید ، گزارش Publishers است. در آنجا صفحات فرود برتر، لینک‌های خروجی برتر، لینک‌های وابسته برتر، لینک‌های دانلود برتر، جمعیت‌شناسی، عمق اسکرول و دسته‌های علاقه خود را در این گزارش خواهید یافت.

جمع بندی

در نهایت، گوگل آنالیتیکس به عنوان یک ابزار قدرتمند تحلیل وبسایت، می‌تواند برای شما منبعی ارزشمند باشد. با استفاده از آن، شما قادر خواهید بود تعداد بازدیدکنندگان، الگوی رفتار آن‌ها، منابع ترافیک، صفحات محبوب و بسیاری از آمارهای مرتبط را به دست آورید. این اطلاعات به شما امکان می‌دهد وبسایت خود را بهبود بخشید، استراتژی‌های بازاریابی خود را بهینه کنید و تجربه کاربری را بهبود ببخشید. همچنین، با تحلیل و بررسی این آمارها، می‌توانید بهبودهای لازم را در سرعت بارگیری وبسایت خود اعمال کرده و مشتریان خود را به راحتی تبدیل به مشتریان واقعی کنید.

در نهایت، استفاده از گوگل آنالیتیکس به شما اطلاعات ارزشمندی درباره وبسایتتان می‌دهد و به شما امکان می‌دهد تصمیم‌گیری‌های بهتری را بر اساس داده‌های واقعی انجام دهید. با این ابزار، شما قادر خواهید بود ترافیک وبسایت خود را بهبود داده، تبلیغات خود را بهینه کرده و به رشد و پیشرفت بیشتری دست یابید. پس به هیچ وجه از استفاده از گوگل آنالیتیکس دلسرد نشوید و آمار و اطلاعات مرتبط با وبسایتتان را به یک منبع ارزشمند تبدیل کنید.

 

مقاله پیشنهادی انگلیسی What is GA4

چقدر از این صفحه راضی بودید؟

روی ستاره آخر کلیک کنید و بیشترین امتیاز رو بدید!

میانگین امتیازات / 5. ستاره ها:

اولین نفری باشید که به این مقاله ستاره میدید!

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود 🙁

کمک کنید این مقاله رو بهبود بدیم!

به ما بگین چگونه می توانیم این پست را بهبود دهیم؟

دیدگاه‌ها ۰